BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, March 30, 2013

Draft of 28 March 2013

Assalamualaikum. 

Hari ni 30 march. tapi nk buat 28 march. motif?sebab nye 28 tu...nothing ! ok. abaikan tajuk.
setelah sekian agak sebulan tak update, maka ini kalilah ( ok. dah jangkit) kite update. 

Weekend. ye . hari ni . weekend. maka dengan rajin semangat, bace buku Simfoni cinta ni ( malas nk attach pic. sile gugel kalau nk tgok review buku )  yang sangat best. banyak pengajaran. banyak inspirasi. yg seolah2 kene dengan diri. dan sometimes, brought tears to my eye. ouch! ye la. dah cite tu mcm terharu sgt, sape suruh.

 dan post ni pon sebab nk list kan beberape ayat yg sangat terkesan dalam hati. Untuk reference mase depan, pada diri. (at least nati bole tunjuk kat anak2 cucu nati. ok. mengarut)

Before listing, its good to mention that, all this credit to Simfoni Cinta-Hilal Asyraf ( yg tak kenal dye, bole gugel @ type kat fb. sebab saye malas tak rajin nk copy paste link kat cini. dye faymes. dan page dye bermanfaat. seyes.tak tipu. )
So, ini la ayat yang goes straight to my heart~ : 


1) "Manusia suke memarahi Tuhan, mengapa jadikan hidupnya begitu dan begini. Tetapi sering manusia terlupa bahawa padanya ada pilihan. Untuk berusaha menjadi lebih baik, atau sekadar tidak bergerak merubah keadaan "
-relate dengan diri yg suke mempersoalkan kenape saye berada di sini, usm , kos ini, yg sangatlah susah 
awesome!

2)Ajaib, luar biasa. Dengan keimanan, manusia mampu mencapainya, berlainan dengan manusia yang lainnya, tatkala ramai yang berputus asa . 
-relate dengan diri yg suke putus asa bile terlalu bnyk pressure. sume ni sebb saye terlalu sensitif  pikir dengan mendalam terhadap sesuatu perkara. 

3) Kalau benar cintamu kepada Tuhan lebih tinggi, maka di manakah pembuktiannya? Sesungguhnya cinta bukan sekadar dengan kata dan angan-angan, tetapi dibuktikan dengan amal tindakan. 
-relate dengan diri yg selalu tangguh-tangguh untuk bertudung labuh  berubah. hurmm. di mana pembuktiannya. dimana. 

4)Cinta bukan mudah. Mustahil jika hendak membawa ke syurga tidak akan diuji. Justeru cinta akan ditapis Illahi, Hingga diri benar-benar layak memikulnya nanti. 
- yang ni memang T_T . 

5)Kadang kala tuhan memanggil kita, agar kita memanggilNYA. Agar kita tinggalkan selimut kelekaan, menuju ke medan perjuangan untuk membawa kemenangan. 
- this :') . inspired me yg selalu mudah rase down bile diuji. memetik kata someone " Kita kan khalifah Allah. " indeed, panggilan Allah untuk khalifahNYA . 

6)Kadang kala perjalanan itu pahit, tetapi kita tidak pernah mengetahui apakah penghujungnya , maka dari perjalanan itu kita belajar, untuk mencapai cinta di kemudian harinya. 
-relate dengan perjalanan hidup, yg kadangkala terase pahit untuk ditelan. tapi pahit itu mujarab. yes, mcm ubat. :P

7)bukanlah perempuan itu perlu menunjukkan kekuatan di medan yang sama. kerana dirinya ada medan yang lainnya. Bukanlah lemah bila melakukan tugasan masing-masing, dan bukanlah kuat bila tidak melakukan yang sepatutnya. 
-relate dengan diri yg sometimes agak tertanye2 mengapa kerjaya ini bakal menjadi kerjaya ku sedang kan diri ini terase tidak layak. diri yang bercita2 menjadi cikgu, tapi sangkut di sini yg lebih kepada profesiion software engineer. dan ye, 'dirinya ada medan yg lainnya' insyaALLAh :)

8)Cinta bonda tidak bertepi, bukannya meminta dibalas ganti , tetapi cukuplah jika zuriatnya menjadi saham buatnya di akhirat nanti 
- ini memang susah nk stop T_T . hanya mampu berdoa moga diri ni, mampu menjadi saham untuk mama dan ayah di akhirat nanti. amin.. dan janganlah aku menjadi penyebab mereka kerugian di akhirat nanti. nauzubillah. 

9)kadang kite terlalu mengejar cinta manusia, hingga lupa urusan cinta kita denganNYA banyak yang masih belum diusahakan. Kemudian bila kita mengeluh sukarnya cinta kita dengan manusia , baru kita perasan yang kite telah kehilangan. 
-This one goes deep to heart. yes, sangat relate dgn diri yg kadang2 terlalu mudah mempercayai cinta manusia. somehow, its lesson. moga Allah kurniakan cinta manusia yang menjadikan diri ni tak kan lupa dengan urusan cinta ALLAH. amin.
p/s: incik bakal suami yg entah di mana dirimu, take note this! okbai. 

10)Pelangi itu ada, tinggal kita tidak melihatnya bukankah tuhan telah berjanji kepada kita, bahawa setiap kesukaran itu, kesenangan wujud mengiringinya .. 
-Indeed, every hardship comes with HIS blessing. HE never puts me in a situation i cant handle. yes, HE knows very well !



p/s: lupe nk kredit to kawan sepermainan yg bagi pinjam buku ni. thanks a lot ! :)

DAN, itu sahaja update tuk bulan ini. anngyeong!
stay tuned. tuk bulan depan akan datang.